Giant fietsen
Racefietsen
De complete range Giant racefietsen zijn bij Cadans verkrijgbaar. De range van Giant is opgedeeld in verschillende categorieën. Race, Endurance en Aero, waarbij er binnen de categorie keuze is in het frame tussen Advanced, Advanced Pro en SL. Het verschil zit in het ontwerp van het frame en de keuze van de componenten zoals stuur, zadel en cockpit. Iedere framevariant is met verschillende afwerkingniveaus te krijgen. Giant werkt hierbij met cijfers: hoe lager het cijfer hoe beter de afwerking. Zo is voor iedere type fietser de juiste fiets samen te stellen. Er is voor de afmontage keuze tussen Shimano, bijvoorbeeld de nieuwe 105 of Ultegra groepen en de elektronische groepen Shimano 105 Di2 en Ultegra Di2, of SRAM eTAP Force of Rival.
De TCR
De Giant TCR is de pure racer van Giant. Gemaakt voor snelheid en klimprestaties. In het klimmen, sturen en dalen ervaar je de ongeëvenaarde prestaties van de Giant TCR Advanced Pro Disc. Deze lichtgewicht carbon racer brengt het fietsen in zowel de bergen als op het vlakke naar een hoger niveau. Al jaren voert de TCR de ranken voor premium racefietsen aan.
Het TCR Advanced Pro Disc frame heeft een perfecte verhouding tussen stijfheid en gewicht met een aangepaste, aerodynamische buisvorm dat is ontwikkeld voor wielrenners en fietsers die superieure klimeigenschappen, aerodynamische efficiëntie en stijfheid voor sprints in wedstrijden verlangen. Het vertrouwde Carbon composiet Advanced Pro frame is opnieuw ontworpen en heeft een uitstekende verhouding tussen stijfheid en gewicht, samen met aerodynamische buisvormen in de balhoofdbuis, onderbuis en vork. De extra frame- en vorkspeling voor banden met een grotere diameter tot 32 mm maakt dat de fiets een veelzijdige racemachine is voor alle soorten wegomstandigheden. Met zijn beproefde Compact Road-geometrie, OverDrive 2-voorkant, flat-mount schijfremintegratie en soepel rijdende Variant-zadelpen, is het een race-tuned performer die uitblinkt in alle aspecten op de weg dat zowel bij sprints als bij solo-inspanningen sneller is dan ooit tevoren.
De TCR Advanced Disc 2 is al verkrijgbaar voor €2549,-. Hierbij beschik je over de Shimano 105 11 speed groep met hydraulische remmen en de Giant Contact cockpit.
Elektronisch schakelen met de TCR Advanced Pro Disc 0 Di2
Het topmodel, de TCR Advanced Pro Disc 0, is voorzien van Giant SLR 1 carbon wielen en elektrische schakelgroepen in 2 varianten: de TCR Advanced Pro Disc 0 AXS en de TCR Advanced Pro Disc Di2.
De TCR Advanced Pro Disc 0 AXS versie is afgemonteerd met SRAM Force eTAP AXS. Deze 12 speed groep beschikt over draadloos elektronisch schakelen. Met de ‘10’ als kleinste en de ‘33’ als grootste tandwiel achter in combinatie met het 35/48 crankstel heb je meest uitgebreide schakelverzet, en kom je altijd goed uit zowel op het vlakke als in de bergen. Ook beschikt de SRAM Force eTAP AXS over een HALO Powermeter zodat je met je fietscomputer je trapvermogen kan aflezen. De kettingspanning van de SRAM Force AXS achterderailleur wordt geregeld door een ‘fluid-clutch’. Deze met vloeistof gevulde koppeling kan de derailleur altijd snel en vloeiend reageren op spanningswisselingen en trillingen.
De TCR Advanced Pro Disc 0 Di2 beschikt over elektronisch schakelen met de nieuwe Shimano Ultegra Di2 12 speed groep voorzien van draadloos schakelen en configuratie via e-TUBE app. Deze is standaard voorzien van een 11-30T tandkrans (en kan tot 11/34 uitgebreid worden) en 36/52 tandwielbladen. Met zijn accucapaciteit van ruim 1000km en de HYPERGLIDE-schakeltechnologie wordt een combinatie van hoge betrouwbaarheid en razendsnel schakelgemak bereikt. Zie verderop voor een uitgebreide beschrijving van deze nieuwe Shimano Ultegra Di2 12 speed groep.
Giant Defy
De Defy Advanced Pro, met een lichtgewicht carbon frame dat is ontworpen voor soepel rijgedrag, vertrouwenwekkende controle en veelzijdige prestaties die ideaal zijn voor lange ritten, maakte dusdanig veel indruk op de Cycling Plus-editors om een perfecte 5-sterrenbeoordeling te verdienen. Het Defy Advanced Pro 2 testmodel stond boven de andere fietsen die waren geselecteerd, waaronder de Felt VR Advanced Ultegra DI2, Kinesis GTD V2 en Cube Agree C:62 SL.
“De geometrie heeft de ideale balans tussen een rechtop rijpositie en een sportievere, diepere meer gestrekte houding”, aldus Warren Rossiter, senior technisch redacteur van Cycling Plus. “Giant’s D-Fuse D-vormige zadelpen is al lang een kenmerk van veel van hun fietsen en soortgelijke profielen zijn sindsdien door tal van merken overgenomen. De vorm behoudt de laterale stijfheid van een ronde zadelpen, maar zorgt voor enige voor- en achterwaartse beweging die trillingen van de weg absorbeert. Giant heeft nu D-Fuse in het stuur verwerkt, met de D-vorm zodanig georiënteerd dat de flexibiliteit (alleen) merkbaar is wanneer je een ruw oppervlak raakt. Als je flink aanzet voel je de stijfheid van het frame, terwijl de uitstekende krachtoverbrenging tijdens het sprinten de invloed van de TCR laat zien.”
Samenvattend concludeert Cycling Plus: “Als endurance racefiets is de Defy vrijwel onberispelijk. De rijkwaliteit straalt comfort uit, het rijgedrag is pure klasse en de specificaties laten niets anders dan een bidonhouder of twee te wensen over. Het is een extreem goede prijs, en met zijn subtiele kleurstelling ziet het er vanuit iedere hoek uit als een superbike. Niet alleen ziet het er zo uit, deze Defy ìs absoluut een super afstandsfiets.”
De Defy Advanced 2 is al verkrijgbaar vanaf €2549,-. Het topmodel de Defy Advanced Pro 1 is afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 12 speed en weegt slecht 7.8 kg.
De Defy Advanced Pro, met een lichtgewicht carbon frame dat is ontworpen voor soepel rijgedrag, vertrouwenwekkende controle en veelzijdige prestaties die ideaal zijn voor lange ritten, maakte dusdanig veel indruk op de Cycling Plus-editors om een perfecte 5-sterrenbeoordeling te verdienen. Het Defy Advanced Pro 2 testmodel stond boven de andere fietsen die waren geselecteerd, waaronder de Felt VR Advanced Ultegra DI2, Kinesis GTD V2 en Cube Agree C:62 SL.
“De geometrie heeft de ideale balans tussen een rechtop rijpositie en een sportievere, diepere meer gestrekte houding”, aldus Warren Rossiter, senior technisch redacteur van Cycling Plus. “Giant’s D-Fuse D-vormige zadelpen is al lang een kenmerk van veel van hun fietsen en soortgelijke profielen zijn sindsdien door tal van merken overgenomen. De vorm behoudt de laterale stijfheid van een ronde zadelpen, maar zorgt voor enige voor- en achterwaartse beweging die trillingen van de weg absorbeert. Giant heeft nu D-Fuse in het stuur verwerkt, met de D-vorm zodanig georiënteerd dat de flexibiliteit (alleen) merkbaar is wanneer je een ruw oppervlak raakt. Als je flink aanzet voel je de stijfheid van het frame, terwijl de uitstekende krachtoverbrenging tijdens het sprinten de invloed van de TCR laat zien.”
Samenvattend concludeert Cycling Plus: “Als endurance racefiets is de Defy vrijwel onberispelijk. De rijkwaliteit straalt comfort uit, het rijgedrag is pure klasse en de specificaties laten niets anders dan een bidonhouder of twee te wensen over. Het is een extreem goede prijs, en met zijn subtiele kleurstelling ziet het er vanuit iedere hoek uit als een superbike. Niet alleen ziet het er zo uit, deze Defy ìs absoluut een super afstandsfiets.”
De Defy Advanced 2 is al verkrijgbaar vanaf €2549,-. Het topmodel de Defy Advanced Pro 1 is afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 12 speed en weegt slecht 7.8 kg.
Propel
De Propel is de aero racer van Giant. Zijn aerodynamische vormgeving zorgt voor snelheid wanneer het er het meest toe doet. Het opnieuw ontworpen frame snijdt nog beter door de wind en is ook lichter dan de vorige generatie. Het resultaat? Race winnende efficiëntie die moeilijk te verslaan is. Deze nieuwe aeromachine is gemaakt voor alle belangrijke momenten in koers. Zet je sprint in met nog 200 meter te gaan. Dicht een gat, achtervolg, plaats een solo-aanval. Hij biedt meer aerodynamica, beter afstelbaarheid en meer kansen om te winnen.
AeroSystem Shaping, een resultaat van CFD-analyses en dynamische windtunneltests, optimaliseert de aerodynamische prestaties onder iedere windrichting. De ellipsvormige buisvormen en Contact SLR Aero-cockpit zorgen voor superieure aerodynamische prestaties. Geheel nieuwe kabelgeleiding door het stuur en frame maakt het sneller en gemakkelijker om cockpitonderdelen aan te passen of te veranderen en om de prestaties en rijpositie te fine-tunen.
Het Advanced SL-grade carbon frame is gemaakt met Giant’s pro-level carbon materialen en productieprocessen. Het resultaat is een gewichtsbesparing van 225 gram ten opzichte van de vorige generatie en een nog betere verhouding tussen stijfheid en gewicht. Het topmodel, de Propel Advanced SL 0 is uitgerust met de topgroep van Shimano Dura-Ace Di2 groep en weegt slechts 6.8kg.
Shimano Di2
De Shimano Di2 groepen zijn inmiddels verkrijgbaar in 3 varianten, allemaal voorzien van maar liefst 12-speed cassette. Shimano Di2 staat voor gebruiksgemak en hoge betrouwbaarheid. De grootste innovatie is het bovendien het draadloos schakelen. De nieuwe draadloze cockpit maakt het snelste elektronische schakelsysteem voor fietsen nog sneller. Een nieuw draadloos protocol van eigen makelij verhoogt de schakelsnelheid zonder enige afbreuk te doen aan Shimano’s kenmerkende nauwkeurige en betrouwbare schakelprestaties.
Shimano’s nieuwe hoogwaardige 12-speed Di2 elektronische racegroepen zijn voorzien van de beproefde HYPERGLIDE+ technologie die een revolutie teweegbracht in het schakelen op mountainbikes. HYPERGLIDE+ vormt de unieke interface tussen ketting en cassette en leidt de ketting soepel langs de cassette voor snel en nauwkeurig op- en afschakelen — zelfs bij extreme trapbelasting. Dit betekent dat je niet meer de druk van de pedalen hoeft te halen voordat je schakelt. En je hebt ook geen last meer van een schokkerig gevoel bij het optrekken en schakelen om je acceleratie te behouden. Dit zorgt elke keer weer voor soepel en constant schakelen. De nieuwe accu is ook van topniveau, met een gecentraliseerde accu waarmee je ongeveer 1.000 kilometer zorgeloos kunt fietsen op één enkele lading.
Naast de Dura Ace Di2 R9200 groep en de Ultegra Di2 R8100 groep heeft Shimano ook de 105 Di2 R7100 geïntroduceerd, wat een goede aanvulling biedt op het toch al ruime assortiment elektronisch schakelen van Shimano. Het is het snelste en nauwkeurigste schakelsysteem, dat ook goed betaalbaar is.
Om het simpel te houden is de nieuwe 12-speed Shimano Di2 achterderailleur nu verkrijgbaar met één kooilengte. De nieuwe 12-speed Ultegra en Dura Ace Di2 achterderailleur schakelt sneller en nauwkeuriger en is veelzijdig geschikt voor cassettes met 28-34T als grootste tandkrans. De 105 Di2 achterderailleur is zodanig uitgerust dat deze zelfs met 36T als grootste tandwiel te monteren is. Voor de kettingbladen is keuze tussen de 50-34 of 52-36 kettingbladen.
Ten opzichte van de 11-speed Di2 groepen is de bekabeling sterk vereenvoudigd, waarbij de accu nu als de junction fungeert. Twee kabels vanuit de accu zijn rechtstreeks, maar afzonderlijk, verbonden met de voor- en achterderailleurs. Het systeem gebruikt ook kleinere SD300 kabels, die lichter zijn en eenvoudiger zijn te geleiden. De batterijstatus is eenvoudig af te lezen door een knopje op de verschillende onderdelen of digitaal via de E-TUBE app.
Alle Di2 groepen zijn in hoge mate aanpasbaar met behulp van Shimano’s gebruiksvriendelijke E-TUBE-app op je smartphone of pc. Met E-TUBE kun je je aandrijving instellen zoals jij dat wilt: pas de schakelsnelheid aan, verander het aantal schakelstappen per druk op de knop en maak gebruik van synchro- en semi-synchro-functionaliteit. Je kunt E-TUBE ook gebruiken om je 12-speed draadloze aandrijfysteem van Shimano te verbinden met Shimano Connected Partners zoals Garmin en Wahoo. Door deze connectiviteit kun je profiteren van functies zoals het bladeren door GPS-schermen met knoppen op je shifter in plaats van dat je hiervoor je handen van het stuur moet halen.
De strak gedesignde shifters van de Di2 groepen zijn van carbon en matzwart finishing voorzien en zorgt ten opzichte van de mechanische groepen voor veel betere schakelprestaties en soepeler schakelen. Dit is bijvoorbeeld handig als je een sprint aan het doen bent of bergop gaat rijden zodat je onder druk blijven schakelen. Op deze manier komt geen enkele berg meer als een verassing en kan jij altijd je gewenste verzet blijven fietsen.
De shifters zijn een flinke verandering ondergaan ten opzichte van de mechanische shifters. De ergonomie is namelijk flink verbeterd en je cockpit veranderd aanzienlijk. De shifters zijn kleiner geworden zodat je beter je vingers kwijt onder de shifters en de covers zijn voorzien van meer grip. Daarnaast is de voorkant iets binnen geplaatst, waardoor je minder kans hebt op een dof gevoel in je handen tijdens een lange rit.
De knoppen op de shifters zijn individueel te configureren wat gemakkelijk gaat middels de e-TUBE app. Zo kan er gekozen worden voor manueel, gesynchroniseerd en semi-synchroon schakelen. Als de gesynchroniseerde modus is ingesteld dan schakelt de fiets automatisch als de ketting te schuin komt te liggen. De fiets schakelt dan naar een ander voorblad en de achterderailleur schakelt dan ook om te voorkomen dat de cadans verandert. Als de ketting bijvoorbeeld op het buitenblad ligt en achter op het lichtste verzet dan schakelt de fiets naar het binnenblad en schakelt de achterderailleur een paar tandjes zwaarder. De voorderailleur verandert aan de hand van de positie van de achterderailleur. Hierdoor kun je de versnellingen volledig bedienen met alleen de rechter shifter. Als de semi-synchroon modus is ingeschakeld dan schakelt de achterderailleur automatisch een paar keer als je van voorblad wisselt. Dit zorgt ervoor dat je cadans nauwelijks verandert als je van voorblad wisselt. Bij manueel is het schakelen zoals gewoonlijks en staan alle synchro functies uit.